Jag har nyligen lyssnat på ett gammal men givande poddavsnitt av minnesmästaren Mattias Ribbing som beskriver vår värld där vi översköljs av information i en kraft som vi aldrig har sett tidigare. Men, allt går inte att ta in. Allt ska vi inte ta in. Hjärnan, beskriver han, fungerar som en tratt som bara kan fånga upp en viss mängd information och bekräftar att multitaskande vare sig är hälsosamt eller effektivt.
Mattias tips är att innan du startar dagen, börja med att formulera en mening om vad som är viktigast just nu, en sak som är liite viktigare än allt annat.
Skriv meningen “det som är viktigast just nu” på en post it. Detta för att du ska veta vad du direkt ska lägga din uppmärksamhe, efter att ditt fokus eller arbete har distraherats av något annat. Som te x när du får ett oväntat samtal eller möte som pockar på din uppmärksamhet. På det sättet menar han att vi tränar hjärnan i att bli starkare att fokusera på det som är viktigast just nu.
Denna vecka har jag testat att varje dag börja med att skriva en post it med min “enpunktslista”, det som är allra viktigast att göra just nu. När det är avklarat har jag skrivit en ny enpunktslista. Det har fått mig att både minnas vad jag ska göra och minskat på stressen. Mattias förklarar att det är för att vi minskar upplevelsen av att allt är lika viktigt.
Så, vad planerar du att göra för att fokusera bättre i ditt ledarskap idag?